لیست اختراعات غلام حسين قياسي خوزاني


ثبت :
از
تا
اظهارنامه :
از
تا

بازنشانی
تعداد موارد یافت شده: 3
تاریخ اظهارنامه: 1394/04/16
تاریخ ثبت: 1395/04/20
خلاصه اختراع:

اين طرح به ‌منظور كاهش نيروي مورد نياز براي فشردن پدال كلاچ، در انواع خودروهاي موتوري سبك و سنگين كه داراي گيربكس دستي هستند، كاربرد دارد. در اكثر خودروهاي داراي گيربكس دستي، سيستم كلاچ از نوع اصطكاكي داراي صفحه و ديسك با فنر خورشيدي استفاده مي‌شود. نيروي زيادي براي جابجايي اين فنر و تغيير ميزان درگير بودن كلاچ موردنياز است، با استفاده از قانون اهرم و تكيه‌گاه اين نيرو در دو مرحله يا بيشتر كاهش‌ يافته و نهايتاً به ‌واسطه سيم كلاچ يا يك اهرم به پدال كلاچ و نهايتاً به پاي راننده وارد مي‌شود. با اين‌حال به دلايل مشروح در ذيل اين نيرو باعث خستگي در عضلات پاي چپ، فشار بر روي مفاصل مچ پا، زانو و ديسك‌هاي كمر مي‌شود كه در درازمدت باعث ايجاد صدمات جبران‌ناپذيري مي‌شود. 1.\tوجود اصطكاك زياد در سيستم كلاچ ازجمله سيم كلاچ به دليل فرسودگي 2.\tخطي نبودن نيروي اعمالي به پا و تغييرات نيرو در موقعيت‌هاي مختلف پدال 3.\tزياد بودن كورس حركت كلاچ و درنتيجه قرار گرفتن وضعيت مفاصل و عضلات در موقعيت فشار 4.\tرانندگي در مسيرهاي پرترافيك و مجبور شدن راننده به تعويض دنده به‌طور مداوم در اين طرح نيروي موردنياز براي فشردن فنر كلاچ و حركت آن از طريق جريان الكتريسيته تأمين مي‌گردد كه توسط يك موتور الكتريكي و گيربكس ايجاد مي‌شود و به راننده براي جابجا كردن پدال كلاچ كمك مي نمايد. خلاصه روش كار اين سيستم به شرح ذيل است: 1.\tنيروي فشار پاي راننده به پدال كلاچ سنجيده شده و به‌صورت سيگنال الكتريكي به قسمت ECU (واحد كنترل‌كننده الكترونيكي) مربوطه منتقل مي‌شود. 2.\tواحد كنترلر كلاچ ECU مقدار نيرو به‌ صورت پيوسته اندازه‌گيري و پردازش مي‌كند و متناسب با آن قدرت، جهت و ميزان چرخش موتور الكتريكي را كنترل مي كند. 3.\tدر اين طرح مطابق الگوريتم برنامه ECU موتور الكتريكي به نحوي كنترل مي‌شود كه نيروي وارده به پاي راننده از مقداري كه تنظيم كرده است بيشتر نشود. در اصل موتور الكتريكي نقش يك بوستر را ايفا مي‌كند و به پاي راننده كمك مي‌نمايد كه با كمترين فشار پدال كلاچ را جابجاي كند. 4.\tهنگامي‌كه راننده قصد داشته باشد كه كلاچ را فشار دهد با اعمال فشار كمي بر روي كلاچ، ECU حركت موتور را كنترل مي‌كند و كلاچ را به سمت پايين مي كشد. 5.\tهرگاه كه راننده قصد داشته باشد كه كلاچ بالا بيايد با كاهش فشار پا بر روي كلاچ، ECU حركت موتور را به سمت بالا كنترل مي‌كند تا حركت پاي راننده را تعقيب ‌كند و با كمترين فشار پاي راننده در موقعيت مورد نظر متوقف مي‌شود. 6.\tراننده اين امكان را دارد كه ميزان نيروي وارده به پايش را توسط يك ولوم يا يك كليد چرخشي چند حالته كه در اختيارش است تنظيم نمايد.

موارد یافت شده: 3